Assalamualaikum....
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Amran kerana sudi membuat kuliah ganti kepada pelajar-pelajar yang baru mendaftar bagi subjek SMP2252 ini. Pembelajaran pada minggu kedua adalah sangat menarik walaupun saya mengikutinya dalam masa yang terhad. Walaupun masa agak terhad, saya telah mempelajari banyak perkara baru serta pendedahan yang diberikan oleh Encik Amran sedikit sebanyak telah menarik minat saya terhadap muzik tradisional ini.
Kuliah pada minggu kedua ini telah mendedahkan saya kepada apa dia soundscape, budaya muzik, sejarah, kategori alat muzik dan struktur atau konsep muzik itu. Pendedahan kepada semua perkara ini telah membuka minda saya bahawa muzik itu amat menarik sekali sekiranya kita betul-betul menghayati alunan melodi yang dipersembahkan atau diperdengarkan. Pendedahan terhadap kepekaan dan fokus kepada bunyi di sekeliling semasa sesi pembelajaran amat menarik kerana dari situ kita boleh mengetahui apa bunyi yang kita dengari sama ada dari jarak dekat ataupun jauh serta peka atau tidak kita terhadap bunyi-bunyi tersebut. Semasa diperdengarkan bunyi dari rakaman yang ditunjuk oleh Encik Amran, di sini saya telah belajar bagaimana untuk fokus dan peka terhadap sesuatu bunyi itu.
Selain itu, saya juga telah mempelajari makna budaya muzik itu sama ada ia adalah dari keluarga, komuniti, daerah, negeri atau negara. Maka, dari sini kita boleh melihat genre-genre muzik tersebut yang mana kita boleh mengenalpasti sub-budaya muzik berkenaan melalui genre-genre muzik itu. Melalui kuliah ini juga, saya telah didedahkan kepada asal usul muzik berkenaan yang mana muzik ini telah wujud sejak zaman sebelum masihi lagi. Sejarah asal usul muzik ini telah menarik minat saya untuk mengetahuinya dengan lebih lagi kerana pengaruh-pengaruh dari negara luar telah membuatkan muzik tersebut menarik.
Seterusnya, saya telah didedahkan kepada kategori alat muzik yang terdiri daripada kordofon, membranofon, aerofon dan idiofon. Kordofon merupakan alat yang menggunakan tali seperti gitar, sitar, rebab dan sebagainya. Manakala membranofon pula adalah alat yang menggunakan kulit seperti kompang, rebana dan sebagainya. Bagi kategori aerofon pula adalah alat yang mempunyai lubang bagi menghasilkan bunyi seperti harmonika, serunai, seruling, rekoder dan sebagainya. Bagi kategori idiofon pula ialah alat yang menggunakan rangka badan bagi menghasilkan bunyi.
Pembelajaran yang terakhir yang dipelajari semasa sesi kuliah minggu kedua ialah struktur atau konsep muzik. Terdapat 6 perkara dalam struktur atau konsep muzik iaitu melodi, ritma atau meter, harmoni, bentuk atau form, notasi dan ekspresi atau tafsir. Perkara-perkara ini penting dalam menghasilkan sesuatu alunan muzik kerana ia akan menggambarkan sesuatu penyampaian yang ingin disampaikan kepada pendengar betapa harmoninya bunyi muzik berkenaan.
Sebagai kesimpulannya, apa yang telah saya pelajari semasa menjalani kuliah ini ialah saya telah mengaplikasikan cara-cara bagaimana untuk mengetahui apa alat yang digunakan serta mengkategorikan alat tersebut berada dalam kumpulan mana.
SOAL SELIDIK PENDEKATAN P&P PENSYARAH SMP2252
-
Salam sejahtera. Terima kasih kerana sudi memberikan kerjasama untuk
mengisi soal selidik ini. Ianya mengandungi 8 soalan pilihan dan 4 soalan
terbuka. B...
13 years ago
1 comments:
tahniah...kerana dapat menghasilkan refleksi jurnal yang menarik dan panjang..hasil pembelajaran diharap dapat dikongsi bersama...
Post a Comment